پایگاه رسمی دکتر محسن دیناروند

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»

۸ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۵۲ ق.ظ

به هیچ...

یا لطیف 
   
                                          به هیچ... 

خانه نگو 
تو بگو کاخ 
از این چه سود بگو؟
وقتی که برو بیا نداشت 
وقتی که مهمان ...
از سر رضا نداشت
دنیا نیارزد به هیچ 
اگر در نظر خدا نداشت

                                       شعرِ محسن دیناروند 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۰۲ ، ۰۰:۵۲
محسن دیناروند
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۰۴:۲۱ ب.ظ

حرکت های اخلاقی

یا لطیف 
سلام

حرکت های اخلاقی امیدآفرین، انرژی بخش و راهگشا هستند‌ . 

                                                                  محسن دیناروند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۰۲ ، ۱۶:۲۱
محسن دیناروند
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲، ۰۲:۲۶ ق.ظ

لزوم و ضرورت توجه به بدیهیات فکری و دینی!

بسم رب الرسول الله (ص) 

از نشانه های انسانِ بی فکر این است که باید بدیهیات را هم برای او اثبات کرد! 

برای نمونه اینکه خورشید گرمابخش است یا 
تابستان گرم است این ها یک سری امر بدیهی هستند و نیاز به اثبات برای اهل فکر ندارند! 

اما وقتی یک بچه سه چهار ساله در وسط تابستان به قصد بیرون رفتن مدام اصرار می کند حتما باید کاپشن بپوشم چون او در محیط منزل جلوی کولر سردش است، قانع کردن او به اینکه الان تابستان است و خورشید گرمای بیشتری می تاباند در نتیجه هوا گرم است و امکان بیرون رفتن با کاپشن نیست و یا اینکه اگر الان با  کاپشن بروی مردم به ما می خندند نشدنی است چرا که او قوه تفکر برخوردار نیست و نمی تواند این بدیهیات را در آن واحد تحلیل کند، روانشناسان در چنین مواردی به والدین توصیه می کنند که بگدارید کودک شما این خواسته اش را تجربه کند و در همین تجربه کردن هاست که بدیهیات را فرا میگیرد و بزرگتر که شد از این امور بدهی با تحلیل خود یک زیست مناسب بر می سازد! 

در امور تجربی مثل آنچه در مثال بالا آمد کار آسان است و انسان ها با کسب تجارب زیسته به امور بدیهی باورمند می شوند اما در امور نظری بسیار کار دشوار است و گاهی هم به امری ناممکن تبدیل می شود و از همین رو توصیه می شود که در همان کودکی به فرزندانمان نحوه بهره گیری از فکر را بیاموزیم و به او اجازه دهیم تا فکر کردن را مدام تجربه کند، از او نظر خواهی کنیم حتی در خرید های بزرگ مثل خرید خانه! بگذاریم فرزندانمان فکر کنند و از آن لذت ببرند تا امور بدیهی نظری و فکری برایشان روشن و اثبات شده باشد نه اینکه به خاطر فقدان بهره گیری از تفکر نیاز باشد در بزرگسالی برایش نکات بدیهی فکری و نظری اثبات شود. 

برای نمونه اینکه این امر بدیهی که اعتماد به فرد ناشناس و ناآزموده در اجتماع می تواند به فرد آسیب مالی، جسمی، روحی و... برساند را اگر در کودکی به فرزندمان نیاموزیم و اینچنین تربیتش نکنیم سخت می شود در بزرگسالی او را به این مهم رساند مگر احتمالا به تجربه سنگین و یا جبران ناپذیری! 

بحث ما اینک در امور دینی سنگین تر می شود چرا که از طرفی مباحث دینی به عمق بیشتری از تفکر نیازمند است و کار را سخت تر می نمایاند‌ و از طرفی اگر شناخت دین از کانال صحیح خودش اتفاق نیافتد و امور اشتباهی به عنوان امور بدیهی در ذهن گنجانده شود به خاطر وابستگی اش به امور مقدس تغییر دادن این شناخت کار به شدت دشوارتری از سایر امور و علوم نظری است.
 
نمونه دینی اش اینکه معصومین(ع) در نظر ما رابطه عینیت دارند نه مِثلیت! و این امری بدیهی به شمار می آید‌. 

یعنی آنچه امام علی (ع) کرد همان است سایر معصومین(ع) می کردند و تمام. 

برای روشن شدن تفاوت رابطه های عینیت و مثلیت به مثال یکی از اساتیدم اشاره می کنم که عرض کردند: وقتی یک رئیس جمهور به سفری می رود، محافظینی با خود همراه دارد، از محافظین هم مثل رئیس جمهور پذیرایی می شود یعنی همان غذا، همان میوه، همان هتل و از این تشابهات اما آیا جایگاه رئیس جمهور با محافظ یکی می شود؟ نه! این رابطه محافظ و رئیس جمهور اینجا رابطه مثلیت است چون از محافظ مثل رییس جمهور پذیرایی می شود اما رابطه معصومین(ع) با هم چنین رابطه ای نیست بلکه رابطه عینیت است یعنی عین هم و هم جایگاه و هم شان! 

طبق آنچه به آن پرداخته شد این یک امر بدیهی است که اگر امام حسین(ع) در جریان  نبرد با معاویه بود همان پیمان صلحی را می بست که امام حسن(ع) بست و اگر امام حسن(ع) در واقعه عاشورا بود همان می کرد که امام حسین(ع) با قیام بر علیه دستگاه ظالم یزید کرد.  پس بدیهی است که هر معصوم عین آنچه گفت و می زیست که هر معصوم(ع) دیگر! 

و برخی چون این اصول بدیهی فکری را نمی شناسند گمان اشتباه می برند نسبت به صلح امام حسن(ع)  و یا قیام امام حسین(ع) و اموری از این دست! 

برخی می گویند کاش امام حسن(ع) در برابر معاویه قیام می کرد تا تاریخ اسلام به عاشورا نیانجامد و از این رو به امام حسن(ع) معترض هستند و برخی دیگر به امام حسین(ع) که چرا مثل امام حسن(ع) صلح نکرد تا واقعه عاشورا اتفاق نیافتد. 

 این دو دسته گمان می برند که این دو امام(ع) دو روش متفاوت داشته اند در صورتی که اینگونه نبوده و نیست  بلکه راه و روش و عمل معصومین(ع) عین هم هستند و هر معصوم(ع)   مطابق ظرف زمان و مکان و سایر امور موثر در تصمیم گیری و عمل، تصمیم گرفته و عمل کرده اند. 

با توجه به این مهم می توان به بسیاری از شبهات دیگر نیز پاسخ داد مثل این شبهه که چرا برای امام حسین(ع) اینقدر زیاد و پرهیجان سوگواری می شود ولی برای سایر معصومین(ع) به ویژه پیامبر(ص) ،امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اینچنین سوگواری نمی شود؟ 

پاسخ می تواند واضح باشد با آن اصل بدیهی رابطه عینیت بین معصومین(ع) که ذکر شد! 

ما وقتی برای امام حسین(ع) سوگواری می کنیم عین سوگواری برای سایر معصومین(ع) است! و از نظر ما بین معصومین هیچ تبعیض و اختلافی نیست

 و از طرفی دیگر احترام به هنجارهای مثبت اجتماعی یک امر بدیهی اخلاقی است حال آنکه به لحاظ نحوه وقوع حادثه کربلا در میان اجتماع مسلمین نحوه سوگواری برای امام حسین(ع) متفاوت است لذا به این هنجار اجتماعی مثبت لازم است احترام بگذاریم. 

و اصل بدیهی دیگر اینکه از هیچ معصومی دنبال برتری جویی از معصوم دیگری نیست که به هم حسادت کنند یا رقابت جویند و چنین رذیلت هایی در وجود مقدس و مبارک ایشان نیست که اگر می بود معصوم نمی بودند لذا از طرف خود معصومین(ع)  هم این مساله تبعیض یا مسائل منفی نیست و این دست شبهات و مسائل از روی عدم توجه به این نوع از بدیهیات ساخته و نشر داده میشود که اگر ما متوجه این امور بدیهی نباشیم یا خود  _خدا نکند_ دچار تردید می شویم یا  پاسخ هایی می دهیم که بر شبهه می افزاید. 

به قلم: محسن دیناروند 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۰۲ ، ۰۲:۲۶
محسن دیناروند
جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴ ق.ظ

بی فکری ها (۱۶)

بسم رب الرسول الله (ص) 

سلام 

از نشانه های انسانِ بی فکر این است که باید بدیهیات را هم برای او اثبات کرد! 

                                                                                           محسن دیناروند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۰۲ ، ۰۰:۳۴
محسن دیناروند
پنجشنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۲، ۰۱:۰۵ ق.ظ

داستان نرسیدن!

بسم رب الحسن(ع) 

سلام

 

شبیه هستم بی تو 

به داستان نرسیدن 

به یک عشق! 

 

می بازم تمام راه های بی تو را 

می شوم آنوقت درست

شبیه به یک مردودی 

به خاطر غلط های پرتکرار املایی اش 

در یک مشق 

 

هزار بار کشته ای مرا با آتش چشم هایت

هزار بار بیافرین مرا از نو با لبخندهایت 

بسان روز تولدی پر از هلهله و رقص برق 

 

دورم نکن  از نگاه و لبخندهایت 

برسانم به عمق خواستنت 

به هزار طریق که می دانی 

اگر شده حتی 

به هزار اگر و اما 

به هزار درد مبتلا

به هزار غم نا آشنا 

به هزار سوال بی پاسخ 

به هزار شبهه ی بیراهه 

به هزار فتنه سردر گم 

به هزار راه ناممکن 

به هزار جنگ و صلح 

به تبعید به هزار شهر 

از همین شهر های خودی 

تا دورترین شهرهای دمشق! 

 

                                              شعرِ محسن دیناروند 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۰۲ ، ۰۱:۰۵
محسن دیناروند
سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۱۶ ق.ظ

چرا ساختن فیلم هایی مثل عشق کوفی غلط محض است؟

یا حق 

سلام 

سریال عشق کوفی طبق اعتراف و اذعان سازندگانش در رسانه های متعدد نه بر مبنای تاریخ صحیح که بر اساس تخیل نویسندگانش ساخته شده است که خود عجیب است و جای تاسف دارد. در ادامه چند سوال مطرح می کنم:

 

اول) آیا تاکنون در مورد تاریخ ملت ها و کشور ها و تمدن ها فیلم تخیلی ساخته شده است؟ اگر شده اعلام گردد تا بدانیم که چه کشورهایی در مورد تاریخ خودشان فیلم تاریخی بر مبنای تخیل ساخته اند؟ 

 

دوم) سازندگان و پخش کنندگان و ناظران این فیلم آیا گمان نمی کنند با ورود به ساختن فیلم تخیلی در مورد موضوع مهم عاشورا زمینه ورود تحریفات نو در تاریخ عاشورا را فراهم کنند؟ 

 

سوم) ایشان نمی پندارند که با ساخت و ترویج چنین فیلم هایی زمینه را برای مغرضان و بدخواهان فراهم کنند تا بر این طبل ظالمانه اشان که کل تاریخ عاشورا یک صفحه هم نمی شود و ما بقی اش دروغ و ساختگی بکوبند که ببینید این هم نمونه  اش؟ 

 

چهارم) سازندگان فیلم مدعی شده اند که چهره زنان در فیلم مقتدر و بهتر نشان داده شده استو هیچ نگاه جنسیتی نبوده، سوال این است اصل داستان شما بر ضعف یک زن از نجات خودش در امر ازدواج با یزید است که در این راه محتاج دیگری است؟ یا در صحنه ای دیگر  از فیلم پدری با شرطی در مورد دخترش مواجه می شود که بنا بر آن دخترش را می کشد و حتی با افتخار به این دخترکشی اذعان میکند که برای عزایش سیاه هم نمی پوشد!!! در این صحنه تاسف بار و جاهلی اخیر دختر کشی نه برای بیان تاریخ آن دوران بلکه به عنوان یکی از بهترین نقاط تصمیم گیری پدر و غلبه ایمان بر هوای دل نمایش داده می شود؟  دقیقا معنای اقتدار و بهتر بودن از نظر سازندگان فیلم چیست؟ و آیا کدام امام معصوم(ع) بر دختر کشی برای حفظ آبرو سفارش کرده که شما اینچنین تهمت هایی را برای  شیعیان روا می دارید؟  اگر کسی خبری داده که مبتنی بر آن قتلی رخ داده توسط دیگری و حداکثر در قتل دیگری معاونت داشته حکمش چیست؟ آیا باید قصاص شود؟ یا توسط پدرش با افتخار کشته شود؟ آیا این فقه سازی نیست؟ با کدام فقیه یا مجتهدی این صحنه را مرور کرده اید که آن را مجاز دانسته؟ یا با کدام حقوقدان مشورت کرده اید؟ 

 

پنجم: غرض نگارنده این است که بر این مهم تاکید شود  ساختن فیلم بر اساس تخیلات در مورد عاشورا غلط است. و تکرار چنین اشتباهاتی نه خدمت به عاشورا که خیانت به آن واقعه عظیم تاریخی است. 


امید که صدا وسیما با توجه به این نقد، از ساخت و نشر چنین آثاری جلوگیری نموده چرا که در صورت ادامه اینچنین آثاری با بحران جدی تحریف عاشورا و نیز حمله بدخواهان به واقعیات کربلا که خیلی خطرناک است مواجه خواهیم شد.

 

 

 محسن دیناروند 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۰۲ ، ۰۰:۱۶
محسن دیناروند
جمعه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۲، ۰۲:۰۷ ق.ظ

رویاهای دم صبح

یا حق 
سلام 

هفت سال از نمایش فیلم مستند رویاهای دم صبح به کارگردانی جناب مهرداد اسکویی می گذرد.‌ چندی پیش سکانسی از فیلم را دیدم که با توجه به دغدغه هایم علاقمند به تماشای کامل آن شدم. امروز این فرصت را یافتم تا بنشینم و فیلم را ببینم! 


فیلم ارزشمند و دارای سبک فوق العاده زیبایی است. دردها و رنج های دختران کانون اصلاح و تربیت را به زبانی گویا به نمایش می گذارد. فیلمی است که از چندین واحد دانشگاهی هم اثرگذارتر است و یک دوره یک سال کلاس های آموزش خانواده هم ... 

 

از من باشد این فیلم را برای تمام والدین دانش آموزان به جای یک دوره یک ساله آموزش خانوده پخش می کنم.‌

 

فیلم آموزنده ای است نه فقط از آن جهت که به ما یادآوری می کند شاید حوادث آن برای ما هم اتفاق بیافتد بلکه به آن جهت که ما می آموزد چگونه خانواده ای باشیم تا دچار آسیبهای اجتماعی نشویم. 

 

نکته قابل تامل این فیلم می تواند این باشد که به ما این درس را می دهد که در مورد دردها و رنج های هیچکس قضاوت اخلاقی نکنیم چرا که هر کس برای خودش روایتی دارد و دلی! 

 

پیشنهاد می کنم تماشای فیلم مستند رویاهای دم صبح را از دست ندهید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۰۲ ، ۰۲:۰۷
محسن دیناروند
پنجشنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۲، ۰۲:۳۶ ق.ظ

نمایش جلوه ای از زیبایی های عاشورا !

یا لطیف 
سلام

در انسان ها امیال غریزی و فطری فراوانی هست،  یکی از امیال غریزی انسان میل به سلطه گری است، یعنی انسان به طور غریزی تمایل دارد که بر دیگران سلطه یابد و بر ریز و درشت امور دیگران احاطه داشته باشد. برای مثال اینکه انسان می خواهد به واسطه هوش مصنوعی بر امور زندگی دیگران نظارت و کنترل و هدایتگر داشته باشد ناشی از وجود همین غریزه میل به سلطه گری است. 

غریزه دیگری که در انسان هست و میل به سلطه گری را تکمیل و تقویت می کند میل به سلطه پذیری است. یعنی انسان هایی هستند که تمایل دارند همیشه زیردست، فرمانبردار و زیر سلطه دیگری باشند. برای مثال اینکه یک سری از آدم ها تمایل به زیردستی غرب یا شرق دارند! حالا به جای میل به سلطه پذیری شما بخوانید غرب زده یا شرق زده!  به هر حال این هم یک میل غریزی در انسان است. 

اما سوال این است که آیا میل درونی سومی در میان این دو غریزه هست یا نیست؟ که نجات دهنده انسان از زیر بار ستمگری ها باشد چرا که تیغ این دو غریزه بر حق انسان هاست که می بُرَد و ستم تولید می کند. 

میل فطری سلطه ستیزی درست همان میل فطری است که با بیداری اش و کنار رفتن غبار فتنه ها و بهانه و منفعت جویی های ناصواب می تواند در برابر سلطه گری ها و سلطه پذیری ها بایستد و دنیایی زیبا را که حاصل عدالت است برای انسان ها بسازد! 

یکی از جلوه هایی زیبایی شناسانه عاشورا روشن کردن چراغ همین میل فطری در بشر است که مولا حسین (ع) با کنار زدن غبارهای گوناگون نشسته بر آن از جمله منفعت خواهی های ناصواب، بی اخلاقی های بی شمار، عادت کردن های کُشَنده به وضع موجود، قدرت خواهی های ناشایست و بسیاری دیگر از غبارهای فتنه آلود، بتواند میل فطری به سلطه ستیزی را در بشر بیدار کند تا جهان به نمایش تمام قد این زیبایی منحصر به فرد بپردازد. 

با توجه به این گرایش های فطری و غریزی بهتر می توانیم یکی از رازهای زیبایی عاشورا را ترسیم و باز خوانی کنیم تا قدرت جمله حضرت زینب(س) را بهتر دریابیم، آنجا که فرمودند: ما رایت الا جمیلا 

محسن دیناروند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۰۲ ، ۰۲:۳۶
محسن دیناروند