پایگاه رسمی دکتر محسن دیناروند

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۱۶ ق.ظ

چرا ساختن فیلم هایی مثل عشق کوفی غلط محض است؟

یا حق 

سلام 

سریال عشق کوفی طبق اعتراف و اذعان سازندگانش در رسانه های متعدد نه بر مبنای تاریخ صحیح که بر اساس تخیل نویسندگانش ساخته شده است که خود عجیب است و جای تاسف دارد. در ادامه چند سوال مطرح می کنم:

 

اول) آیا تاکنون در مورد تاریخ ملت ها و کشور ها و تمدن ها فیلم تخیلی ساخته شده است؟ اگر شده اعلام گردد تا بدانیم که چه کشورهایی در مورد تاریخ خودشان فیلم تاریخی بر مبنای تخیل ساخته اند؟ 

 

دوم) سازندگان و پخش کنندگان و ناظران این فیلم آیا گمان نمی کنند با ورود به ساختن فیلم تخیلی در مورد موضوع مهم عاشورا زمینه ورود تحریفات نو در تاریخ عاشورا را فراهم کنند؟ 

 

سوم) ایشان نمی پندارند که با ساخت و ترویج چنین فیلم هایی زمینه را برای مغرضان و بدخواهان فراهم کنند تا بر این طبل ظالمانه اشان که کل تاریخ عاشورا یک صفحه هم نمی شود و ما بقی اش دروغ و ساختگی بکوبند که ببینید این هم نمونه  اش؟ 

 

چهارم) سازندگان فیلم مدعی شده اند که چهره زنان در فیلم مقتدر و بهتر نشان داده شده استو هیچ نگاه جنسیتی نبوده، سوال این است اصل داستان شما بر ضعف یک زن از نجات خودش در امر ازدواج با یزید است که در این راه محتاج دیگری است؟ یا در صحنه ای دیگر  از فیلم پدری با شرطی در مورد دخترش مواجه می شود که بنا بر آن دخترش را می کشد و حتی با افتخار به این دخترکشی اذعان میکند که برای عزایش سیاه هم نمی پوشد!!! در این صحنه تاسف بار و جاهلی اخیر دختر کشی نه برای بیان تاریخ آن دوران بلکه به عنوان یکی از بهترین نقاط تصمیم گیری پدر و غلبه ایمان بر هوای دل نمایش داده می شود؟  دقیقا معنای اقتدار و بهتر بودن از نظر سازندگان فیلم چیست؟ و آیا کدام امام معصوم(ع) بر دختر کشی برای حفظ آبرو سفارش کرده که شما اینچنین تهمت هایی را برای  شیعیان روا می دارید؟  اگر کسی خبری داده که مبتنی بر آن قتلی رخ داده توسط دیگری و حداکثر در قتل دیگری معاونت داشته حکمش چیست؟ آیا باید قصاص شود؟ یا توسط پدرش با افتخار کشته شود؟ آیا این فقه سازی نیست؟ با کدام فقیه یا مجتهدی این صحنه را مرور کرده اید که آن را مجاز دانسته؟ یا با کدام حقوقدان مشورت کرده اید؟ 

 

پنجم: غرض نگارنده این است که بر این مهم تاکید شود  ساختن فیلم بر اساس تخیلات در مورد عاشورا غلط است. و تکرار چنین اشتباهاتی نه خدمت به عاشورا که خیانت به آن واقعه عظیم تاریخی است. 


امید که صدا وسیما با توجه به این نقد، از ساخت و نشر چنین آثاری جلوگیری نموده چرا که در صورت ادامه اینچنین آثاری با بحران جدی تحریف عاشورا و نیز حمله بدخواهان به واقعیات کربلا که خیلی خطرناک است مواجه خواهیم شد.

 

 

 محسن دیناروند 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۶/۲۱
محسن دیناروند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی