پایگاه رسمی دکتر محسن دیناروند

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»

۷ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴ ب.ظ

زخم زبان

یا لطیف 

سلام 

 وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ

این حقیر، این آیه را اینگونه ترجمه کرده ام: 

وای بر کسی که زخم زبان می زند! 


پی نوشت ۱: 

هیچ نمی ارزد نماز و روزه و عبادتی که آدم را اخلاقی نکند. آدمی که زخم زبان می زند، طعنه می زند، عیب جو است‌، مسخره کننده است و دربند بی اخلاقی های این چنینی است با خدا چه نسبتی دارد؟ و اگر دیدیم یک فرد با ظاهر دینی و مدعی دین داری در بند اخلاقیات نیست شک نکنید خدا او را دوست ندارد و جایزه ای به او نخواهد داد.
من مطمئنم که جهنم پر از این آدم هاست چون مانع جذب آدم ها به دین هستند. 


پی نوشت ۳: زخم زبان زدن، مسخره کردن از آن دست گناهانی هستند که اولا زخم و درد آنها بر تن مجروح نامحسوس است و از آن جهت که احتمالا آنچه طعنه شده و زخم شده واقعیت تلخی باشد برای مجروح لذا آن شخص قربانی دلش در خفا می شکند و برای اینکه آبرویش کمتر برود از خیر گله و شکایت و دادخواهی اجتماعی می گذرد و لذا به احتمال فرصت پشیمانی و توبه   و مهمتر از همه فرصت طلب حلالیت از گناهکار سلب می شود. از طرفی حتی از مجروح، طرف را حلال کند زخم دل پابرجاست.پس مواظب باشیم ، آری بیشتر مواظب زبانمان!   

پی نوشت ۳: اگر ترجمه را صحیح نمی دانید یا پی نوشت های قبل را قبول ندارید می توانید با ذکر دلایل علمی بیان نمایید.   

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۲۳:۵۴
محسن دیناروند
پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۲۷ ب.ظ

از ما بماند به یادگار!

یا لطیف 

سلام

در این دنیا هیچ چیز پایداری از ما، جز یاد ما نخواهد ماند‌. پس آیا بهتر نیست که با اخلاق نیکو، یاد خوبی از ما در دنیا باقی بماند؟ 

 

                                                                             محسن دیناروند 

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۰۲ ، ۱۶:۲۷
محسن دیناروند
پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۰۲:۳۰ ق.ظ

چه باید کرد؟(4)

بسم رب الفاطمه(س) 

سلام 

از یک طرف نه فقط غرب که بیگانه جماعت می خواهد به ما بخوراند که حجاب مانع پیشرفت است و ضد آزادی زن و جامعه! از طرفی در داخل اما عده ای ناخواسته یا از سر بد فهمی دین یک چنین چیزی را به با بیانی دیگر اما می پذیرند و می گویند باید از خیر حجاب گذشت! و عده ای دیگر هم این را می پذیرند ولی دین را انتخاب می کنند! هر دو چه بخواهند و چه نخواهند بیگانه زده اند چرا که در هر صورتی و به هر شکلی در زمین بیگانه ای که دنبال منفعت خودش است و نه ما بازی می کند و این را می خواهد که ما در خدمت منافع او باشیم چه به شکل دین دارش چه به شکل و شمایل بی دینش!  الان پس چه؟  راه دیگر که درست باشد چیست؟ اصلا هست؟ 

بله! دین به طور عام و حجاب و عفاف به طور خاص نه مانع پیشرفت است و نه محدودگر آزادی زن، مرد و جامعه! دین و حجاب دست بر قضا برای تامین پیشرفت و آزادی زن آمده است و اگر ما بلد نیستم با حجاب موفق شویم یا به از فرصت دین،حجاب و عفاف به بلندای آزادی برسیم تقصیر این ها چسیت که گیر ما افتاده اند؟! 

زن اگر بی حجاب و عفت دربند جسم شد با کدام آزادی می تواند خود را به عنوان انسان در جامعه بنمایاند و آزادنه زیست انسانی داشته باشد؟ 

و برای مرد هم همین است! مرد اگر اسیر شهوت شد و عفت را کنار گذاشت چگونه می تواند زیست آزاد را تجربه کند در حالی که درگیر شهوت است؟ 

آری ای عزیز! این یک واقعیت است که موضوع آزادی، انسان است و انسانیت تنها به شکل و قیافه نیست که درصد فراوان ترش به روح، فکر و اخلاق اوست و پر واضح است که تفاوت انسان با غیر خودش در همین هاست. 

اگر انسان شهوت زده شد از روح، فکر و اخلاق او چه می ماند که ادعای انسانیت کند؟

از این رو دین و حجاب  دو کارایی مهم برای جامعه خواهند داشت یکی هویت بخشی به فرد عنوان انسان و دوم فراهم کردن زمینه اعتلا و آزادی و از این دست. 

نگاه کنید با بانوانی که با حجاب کامل توانسته اند با تمام افتخار پرچم عزیز کشورمان را بر بلندای جهان بر افرازند ! این ها همه نشان می دهد که حجاب نه تنها مانع نیست که موجب پیشرفت، آرامش و آزادی هم هست فقط کافی است ما بلد باشیم از این فرصت الهی درست بهره گیریم. 

لذا بر ماست به دور از بیگانه زدگی یا بد فهمی مسائل دینی و با شناخت درست مسائل دین و حجاب از آنها پلی برای پیشرفت و آزادی خود و جامعه امان بسازیم نه با پذیرش باور های غلط دریافتی از بیگانه یا برداشت ناصحیح از دین، خود را از این نعمت و فرصت بی نهایت زیبا محروم سازیم.

که در این میان فهم درست ظرفیت های فراوان حجاب و عفاف و عمل درست در این موضوع نفعش در حساب خود ما و جامعه ما خواهد رفت و بد فهمی یا بیگانه زدگی و به تبع آن بد عمل کردن در این باب قطعا ضررش به ما و جامعه ما می رسد‌ و این جدای از آن پاسخی است که علاوه بر صاحب این رحمت، باید به تاریخ در مورد جایگاه ما برای انتقال این فهم و کار کرد درست بدهیم! 

نکته مهم دیگری که لازم است به آن توجه کنیم این است که حالا بهر دلیلی گمان کنیم غرب غرق در شهوت است و به لحاظ اخلاقی،  خود را به شهوت حیوانی باخته! نمیدانم این باور غلط از کجا آمده و چه کسی مروج آن است اما نه! از هر کجا آمده و با هر دلیل که در ذهن ما ساخته شده است برادرم و خواهرم اشتباه است! 

انسان و جامعه اسیر شهوت مگر می تواند دانش، هنر  و پیشرفت بسازد؟ روشن است اگر جامعه ای و انسانی در زندان شهوت گیر افتاد فکرش و حتی قوای جسمی و محرک پیشرفتش را از دست می دهد، پس این صنعت و آثار ادبی و هنری و ورزشی از کجای غرب آمده اگر شهوت زده است؟ 

لذا به نظر می رسد گمان و تصور خیلی ها از انسان غربی شاید در حد تماشای فیلم های به اصطلاح پورنوگرافی و داستان هایی از این دست باشد که تصوری به غایت اشتباه و خنده دار است! البته نگارنده تصور جامعه بی شهوت گرایی در غرب را هم تصور نمی کند که می پذیرد شهوت در جامعه غربی دچار یک شل زدگی هست اما اینکه تصور کنیم غرب همه اش شهوت است را دروغ یا اشتباه بزرگ در تصور جامعه غربی می پندارم.

با این حال غرب دنبال منفعت خودش است و این یک واقعیت غیر قابل پوشاندن است. غرب می کوشد همه چیز و همه کس در مقابلش کرنش کنند و در خدمت منافع او باشند و تمام! حالا ممکن است یک جایی هم امتیاز بدهد ولی بی شک مگر امتیاز و منفعت بیشتری بگیرد وگرنه تمایلی به انجام آن ندارد! و دست بر قضا نظام اخلاقی و اقتصادی غرب بر اساس منفعت شکل گرفته است. 

روشن است که از نظر غرب و بیگانه هر چه جوامع دیگر از عزت نفس و توانایی علمی و عملی پایین تری برخوردار باشند و درگیری شهوانی بیشتری داشته باشند نفع بیشتری به آنان می رسد، از این رو بر آن هستند تا با تاکتیک نمایش زرق و برق تکنولوژی خود که با جنگ رسانه ای بر آن می افزایند و هزار برابرش را نشان می دهند و تاکتیک شهوانی سازی که موجب رخت بستن فکر و قدرت عملی یک جامعه می شود و تاکتیک نمایش قدرت نظامی اش که ور مورد آخر سرشان به سنگ خورده چرا که هم توان نظامی مخالفانشان از جمله ایران رشد یافته هم دیگر زمانه به لحاظ فرهنگ جنگی شرایط گذشته را ندارد. اما روری دو تاکتیک قبل حساب کرده اند و از این روست که تیر آنها حجاب و عفاف را نشانه رفته است که خوب می دانند اگر این دو در یک جامعه نباشد آن جامعه به سمت شهوت کشیده می شود و باقی ماجرا! 

در هر حال بنا به آنچه بیان آن رفت لازم است حتی اگر قید دینی نداریم و تنها به استقلال و پیشرفت جامعه علاقه مندیم و انسانیت برای ما مهم است بر وجود و تقویت حجاب و عفاف در جامعه پای فشاریم اما از راه درستش و نه هر راهی!  که راه درستش خود یاد داشتی دیگر می طلبد.

محسن دیناروند 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۰۲ ، ۰۲:۳۰
محسن دیناروند
سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۷ ب.ظ

فتنه های با اخلاق!

بسم رب الفاطمه(س) 

سلام 

سخت ترین فتنه ها، آن است که به اخلاق آراسته شود و بدترین فتنه گرها، آنان هستند که برای فتنه خود ظاهر اخلاقی دست و پا می کنند. 

                                                                                            محسن دیناروند

 

 

پی نوشت یک) فتنه های با اخلاق تشخیصشان و نجات ازشان بسیار حساس و دشوار است. 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۰۲ ، ۲۳:۳۷
محسن دیناروند
جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲، ۰۲:۵۲ ق.ظ

راه موفیقت

بسم رب الفاطمه(س) 

سلام


برای داشتن یک زندگی سالم و موفق لازم است از افراد چاپلوس، ناآگاه، پست طلب، دنیا دوست، ترسو و دروغگو پرهیز کنیم و مشاوره انسان های آگاه، دلسوز، شجاع و با اخلاق را بپذیریم. 

                                                      محسن دیناروند

 

پی نوشت یک) اگر مسئول می شدم یا مسئولی از من مشورت می خواست یا بخواهد حتما به او این جمله را خواهم گفت و بعد می گویم اگر میخواهید یک مدیریت سالم و موفق داشته باشید حتما تا می توانید بر صورت چاپلوسان، ناآگاهان، پست طلب ها و دنیادوست ها دروغ گوها و ریاکاران خاک بپاشید و ازشان دوری کنید. هر چه این دوری بیشتر باشد موفقیت و سلامت کاری شما بیشتر است. 

 

پی نوشت دو) یکی از ضعف های ما این است که دوست داریم از ما تعریف و تمجید شود و برای همین افراد چاپلوس توانایی رشد سریع نزد ما آدم ها را دارند و این دقیق همان چیزی است که سلامت کاری و موفقیت کاری ما لطمه می زند. مانع رشد ما می شود لذا از همه زشتی ها زشت تر که باید بیشتر مراقبت کرد همین افراد چاپلوس است که باید دوری از آنها و بی توجهی به آنها جدی تر از سایر موارد گرفته شود. 

 

پی نوشت سه) انتقاد را حتی از دشمن باید بشنویم و بررسی کنیم که اگر راست باشد اصلاحش کنیم لذا دشمن منتقد بهتر از دوست چاپلوسی است که ضعف هایت را به عنوان خوبی تحویلت می دهد و اینگونه ضعف های آدم را روز به روز بیشتر و بزرگتر می کنند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۰۲ ، ۰۲:۵۲
محسن دیناروند
چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۵۳ ب.ظ

حنجره های بیمار

بسم رب الفاطمه(س) 

 

سلام

 

 

مُهر افسوس خورده بر پیشانی ما 

از بس که گم شده است در زیارت هامان 

اِمامِمان رضا(ع) 

ما که شده ایم غرق دنیا ولی نبود مولا 

در فکر حتی یک وجب ویلا

او آری می داد به همه سهمشان را از لبخند 

حتی به بدها

آری حتی به اخراجی ها 

ما ولی تمام می شویم 

و می خشکیم 

تا می رسیم حتی به سر وقت خدا

آه که رفت از دست ما 

به راحتی آب خوردنی دریا 

و ماند برایمان فقط صحرا

هر چه می کاریم سبز نمی شود که نمی شود 

به زمین سخت خورده ایم و تمام 

نمی روند از دست هایمان بالا 

هر چه می روید از زبان ما دعا 

بنشینیم به تماشای تو ای عشق مگر 

تا گوش شیطان کر 

دنده شان نرم ، چشمشان کور

دعاهامان دست آخر شود روا 

آری مگر به توجه شما 

ای هشتمین مولا

ز حنجره های ما هر چه صدا 

مانده در گلو بیمار شده 

باشد که با تو بیماری ترس ما 

عاقبت روزی شود دوا 

مادرم نکرد هرگز مرا رها

از کودکی ام یادم هست بزرگ شده ام با نوای رضا رضا(ع) 

می دانم نشد آن شوم که باید اما 

مرا شرمنده نمی کند خدا 

در آن لحظه مرگ که بالای سرم باشد مولایمان رضا(ع) 

 

                                                                                     شعرِ محسن دیناروند

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۲ ، ۱۶:۵۳
محسن دیناروند
پنجشنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۴۸ ب.ظ

چشم های تو (۸)

بسم رب الفاطمه(س) 

 

چشم هایت 
دلگرمی خوبی است 
نگیر از من 
ناز هایت را که مثل وحی 
در من انقلابی است 
گرمای آغوشت را که نگو 
برایم خودش هوای جنوبی است

 

                                                 شعرِ محسن دیناروند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۰۲ ، ۱۹:۴۸
محسن دیناروند