پایگاه رسمی دکتر محسن دیناروند

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»

۳ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۰۱:۴۳ ق.ظ

شرمندگی!

         یا لطیف

                                 شرمندگی!

 

ندارم جوابی 
به چشم های تو 
به هیچ صورتی
آنگاه که در روز روشن 
باخته ام!
به شبی 
به شرابی 

به آدم های آهنی 

به ترفندهای آنی 
به یک جامعه طبقاتی 
به شعارهای شیک انتخاباتی 
به آدم های تشریفاتی 
به دنیای زنده به جنس های تقلبی
در این مجال برنده می کند ما را 
آیا دل بستن به یک سفر زیارتی؟

                                       

                                         شعرِ محسن دیناروند 

          

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۰۲ ، ۰۱:۴۳
محسن دیناروند
سه شنبه, ۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۰۸:۴۵ ق.ظ

آیا بهترین دین انسانیت است؟

یا رحمان 

سلام 

 

این روزها مُد شده که برخی می گویند بهترین دین، انسانیت است و بهترین دین برای هر کس انسانیت اوست! 

 

خب ابتدا باید ببینیم دین الهی آیا با انسانیت در تضاد هست یا نه؟ و مهمتر از آن دین هر کس انسانیت اوست چه شکلی است و چه سازمان و ساختاری دارد؟ 

 

 امام علی(ع) می فرمایند: 《شنیده ام که مردی از لشکریان او(معاویه) به خانه ی زن مسلمان و زن دیگر غیرمسلمانی که در پناه اسلام جان و مال شان محفوظ بوده است، وارد شده اند و خلخال از پا و دست بند از دست و گردن بند از گردن و گوشواره های آن ها را از گوش شان بیرون آورده و ربوده اند، در حالی که هیچ وسیله ای برای دفاع جز گریه و التماس نداشته اند. آنان با غنیمت فراوان برگشته اند بدون این که حتی یک نفرشان زخمی گردد یا قطره خونی از ایشان ریخته شود. اگر از این پس، مسلمانی از غم چنین حادثه ای بمیرد، جای ملامت نیست، بلکه به نظر من سزاوار است》

 

آیا این نوع طرز فکر جز این است که کمال و اوج و ایده آل رسم انسانیت است؟ 

آیا هدف دین به معنای حقیقی اش که با تراز قرآن و معصومین(ع) می توان به آن دست یافت جز برای خدمت به انسان و رساندن بشر به نقطه آرمانی اش است؟ 

 

اما اینکه عده ای دم از انسانیت منهای دین می زنند چه؟ جهان با اینها چه شکلی است؟ 

جهان با شعار انسانیت بهترین دین است جهان وحشتناکی خواهد بود، نمونه کوچکش را در این روزها می بینیم که در غزه چه می گذرد؟! 


در حدود دو هفته چشم در چشم جهان می گویند بیش از ده هزار انسان غیر نظامی را کشته ایم و بعد از این هم خواهیم کشت! 

 

آنوقت جهان مدعی انسانیت گرایی سکوت می کند و دم نمیزند در برابر این ستم! 

چهره واقعی دین انسانیت همین است که می بینیم، جهان قدرت طلبی ، زورگویی، ستمگری و هر روز گسترش کارخانه های اسلحه سازی و به روز شدن بی اخلاقی ها! 

 

چرا اینچنین؟ چون انسان دارای غریزه ها و فطرت های مختلفی ای است که اگر نتواند آن را مدیریت کند به افسارگسیختگی اخلاقی می رسد و نتیجه اش همین است که گوشه ای از آن را می بینیم. 

 

جایزه صلح نوبل را که شنیده اید!  دو ایرانی برنده این جایزه شده اند یکی شیرین عبادی و دیگری نرگس محمدی! هر دوی اینها فعال حقوق بشر هستند و مدعی انسانیت گرایی! 

برای هرچه که نوبل صلح گرفته اند به کنار! این جایزه ها نشان می دهد تراز جامعه جهانی برای حقوق بشر و انسانیت گرایی می تواند همین افراد باشد! 

 

اینها برای مبارزه مدنی با اسلام به نوبل صلح رسیدند اما نگاه کنید که در جریان نسل کشی غزه توسط اسرائیل که در محدوده دو هفته بیش از ده هزار کودک و زن و مرد بی گناه و غیر نظامی جانشان را از دست داده اند، بیمارستان ها را هم زده اند حتی اما در محکومیتش لب به سخن نمی گشایند و دست کم با سکوتشان مهر تایید می زنند!

 

به راستی لعنت بر چنین حقوق بشری که این وسعت از ظلم و انسان کُشی جلوی چشمت اتفاق بیافتد و آنگاه ژست انسانیت گرایی به خودت بگیری و از ظالم حمایت کنی! لعنت به چنین جایزه های صلح که آغشته به خون انسان هاست. 

 

برای همین نباید فریب شعار به ظاهر زیبای بهترین دین انسانیت است را بخوریم. این شعار بنا به شواهد و راه و رسم مدعیانش یک دروغ بزرگ در عصر حاضر است که عده ای ستمگر و همراه ستمگران دارند با ژست های شیک و مدرن به خورد ما می دهند. 

 

آری خواهر و برادرم نباید دل ببازیم به دروغ های آشکار!

 

محسن دیناروند

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۰۲ ، ۰۸:۴۵
محسن دیناروند

یا لطیف 
سلام 

علاوه بر اینکه برای رسیدن منفعت های خودمان باید هم  خطوط قرمز داشته باشیم هم چهار چوب و هم مرز و محدوده و  مهم تر از همه در کسب منافعمان خود را به رعایت تراز اخلاقی ملزم کنیم باید از دوستی و هم نشینی، همیاری و هرگونه ارتباط دارای اصالت با افراد منفعت طلب خود محور دوری کنیم. شاید ابتدا فکر کنیم در این ارتباط منفعتی نصیبمان خواهد شد اما این تصور اشتباه است چرا که علاوه بر پرورش نادرست روحمان در نهایت برای منافعش آنچنان ضربه ای وارد می کند که قابل تصور هم نیست چون او فقط یک معیار دارد و آن منفعت خودش است پس تا زمانی که به فرد یا چیزی نیاز دارد و از او کسب منفعت می کند با اوست و بعد از آن چهره اصلی خود را نمایان می کند برای همین هیچ گاه به افراد منفعت طلب اعتماد نکنیم‌. 

محسن دیناروند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۰۲ ، ۲۳:۵۶
محسن دیناروند