پایگاه رسمی دکتر محسن دیناروند

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۷:۲۰ ب.ظ

فرایند تربیت از زاویه زمان!

بسم الله الرحمن الرحیم 

سلام عزیزان

 

وقتی می گوییم تربیت یک فرایند است در واقع گفته ایم تربیت دارای روش و حساب و کتاب است و اصلا مساله ای دیمی و رها شده و بی نظم نیست؛ پس اگر تاکنون فکر می کرده اید بدون روش سازماندهی شده می توان به تربیت مطلوب رسید در حال اشتباه خطرناکی برای تربیت فرزندانتان هستید؛ لذا بهتر این است که ما برای رسیدن به تربیت خوب فرزندانمان به دنبال یک فرایند مطلوب تربیتی باشیم. 

نکته مهم تر در باب فرایند تربیتی، زمان بر بودن آن است. وقتی از زمان بر بودن تربیت حرف می زنیم دقیقا می خواهیم بگوییم تربیت یک شبه یا یک هفته یا حتی یک ساله به ثمر نمی نشیند بلکه به مرور و در طول زمان این تربیت حاصل می شود. در مقابل اگر تربیت نامطلوبی شاهد باشیم در لحظه نباید منتظر حذف آن و جایگزین مطلوب آن باشیم نگاه لحظه ای به تربیت و تحول تربیتی مختص داستان ها و فیلم هاست نه امر واقعیت! 

در این زمینه می توان به این بیان پرداخت که در تربیت فرزند هر بازه زمانی به جای خود مهم است چرا که اگر آموزشی از زمانش گذشت و یا بد تربیت یافت تحول آن به سمت مطلوب اگر نگوییم غیر ممکن، باید بپذیریم سخت و البته دشوار است.

در توضیح این مهم لازم به بیان این مثال هستیم که تربیت کودک ۱ تا ۴ ساله اگر باتوجه به تربیت مطلوب معیار انجام نشود مثلا وابستگی شدید به تلویزیون پیدا کند؛ تغییر این تربیت نامطلوب به مطلوب قطعا در وحله اول با مقاومت خود کودک مواجه می شود و چون بسیاری از والدین حوصله کار فرایندی ندارند نسبت به تغییر این نامطلوبی سرباز  می زنند و در نتیجه والدین به قول معروف سنگی که نمی توانند جابه جا کنند، به سایه اش می نشینند و تربیت مطلوب را به لقایش می بخشند. لذا بهتر آن است والدین محترم در هر بازه زمانی از سن فرزندانشان درباره تربیت مطلوب فرزندانشان مطالعه و تحقیق کنند، فرایند تربیتی درست را انتخاب و سعی در تربیت فرزند بر اساس آن فرایند نمایند. 

 

                                                                                           محسن دیناروند 

 

 

نظرات  (۱)

خیلی عالی بیان کردین و قابل تامل.. احسنت👏👏

پاسخ:
لطف دارین شما. ممنونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی