پایگاه رسمی دکتر محسن دیناروند

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
آخرین مطالب
پنجشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۸ ب.ظ

نکاتی در مورد آیه اول سوره احزاب

یا لطیف 

خداوند در آیه اول سوره احزاب می فرمایند: 

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ 

《یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا》

《اى پیامبر، از خدا بترس و از کافران و منافقان اطاعت مکن. زیرا خدا دانا و حکیم است.》

نکته۱: از آنجا که پیامبر طبق آیه لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کَانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْاَّخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً الگوی نیکویی برای ماست لذا این آیه درست است که خطاب به نبی اسلام ص است اما برای همه مسلمان است. 

نکته ۲: چون در این آیه بحث اطاعت است و در بخشی از حکومت جلوه هایی از اطاعت دیده می شود لذا این آیه خود دلیلی بر تشکیل حکومت اسلامی است. 

نکته ۳: یکی از دلایل مهم منع مسلمین از تبعیت از کافرین و منافقین این است که تبعیت از هر کس ناخواسته هم اگر شده اخلاق آنها را به خود می گیرد. ما اگر تابع کافران و منافقین باشیم در هر صورت اخلاق آنها در ما ظهور پیدا می کند، اخلاق آنها چه بدی دارد؟ بدی اش همین است که می بینیم: اخلاقشان بر سر منفعت شخصی و میل شهوانی و نفسانی اشان می چرخد! بر خلاف اسلام که منفعت بر اساس منفعت جمع است _حتی منفعت غیر مسلمانان_ و بر اساس تقوا! 

محسن دیناروند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۷/۲۷
محسن دیناروند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی