پایگاه رسمی دکتر محسن دیناروند

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۶:۰۴ ب.ظ

چه باید کرد؟ (2)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سلام خوبان

 

اینکه در شب قدر چه باید کرد؟ سوالی است مهم برای همه ما! و متاسفانه شاید جوابش را فقط در شب زنده داری و خواندن جوشن و.. بدانیم و برای همین است که دیگر دنبال جواب های دیگر این سوال نمی گردیم! و میمانیم در همین پاسخ همیشگی؛ هرچند به نظر پاسخ همیشگی اشتباه نیست اما ما را به اوج آنچه که خواسته خداوند از ما در شب قدر است نمی رساند.

از شب قدر چه می خواهیم؟! جز رسیدن به تمام آرزوهای خوبمان؟ نه! قطعا نه! پس چه بهتر در این شب خودمان را با تمام وجود به خداوند واگذار کنیم و این بهترین استفاده مطلوب از فرصت اختیاری است که خداوند به ما داده! سرنوشت خود را بی چون و چرا در اختیار خدا قرار دهیم و این در اختیار خدا قرار گرفتن آیا نتیجه ای جز عاقبت به خیری در دنیا و آخرت دارد؟ قطعا و قطعا نه! خدا حتی بیشتر از خودمان هم آگاه هست به خیر ما و هم قادر و هم خواهان!

«... وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» «...خدا هر که را بخواهد به راه راست هدایت مى ‏کند.» سوره نور آیه 46

از فرصت شب قدر استفاده کنیم و خودمان را به خدا عرضه کنیم و به ناتوانی امان برای خوشبخت کردن خودمان اعتراف کنیم و خودمان را و سرنوشتمان را به او تحویل دهیم و از او بخواهیم آنچنان که خود آگاه است ما را به عاقبت خیر و خوش عاقبتی برساند که تنها اوست قادر بر این کار!

البته و صد البته ما باید در مسیر دعا نیز حرکت کنیم یعنی عملمان را منطبق کنیم به دعایمان! اگر اینچنین نباشد خودمان را به مسخره گرفته ایم و نتیجه ای سخت و شدید برعکس خیریت خود خواهیم گرفت.

اینجا یک نکته را هرگز فراموش نکنیم و آن دعا برای ظهور حضرت حجت (عج) است که اوج خوشبختی و عاقبت به خیری ما همین ظهور است که طبق روایات گشایش تمام مشکلات و گره های ما در همین ظهور امام زمان(عج) است. 

و اما دومین کاری که باید کرد این است که حتما  و حتما و حتما در این شب در مورد حضرت زهرا(سلام الله علیها) مطالعه کنیم و از حضرتش درس فرا گیریم! در این مورد هیچ وقت، هیچ ذره ای حتی سر زونی شک و تردید و چرا در دل و ذهن خود راه ندهید! به همان اندازه که حضرت فاطمه(س) را بشناسیم به همان اندازه شب قدر را شناخته ایم و به همان اندازه از حضرت فاطمه(س) بیاموزیم به همان اندازه از شب قدر بهره گرفته ایم. شب قدر و حضرت فاطمه(س) بی شک رابطه مستقیمی با هم دارند؛ همانطور که مولایمان امام صادق علیه السلام می فرمایند: «هر که فاطمه را آنگونه که سزاوار است بشناسد، بی تردید شب قدر را درک کرده است.»(بحار الانوار، جلد سوم، صفحه 65)

فکر کنیم! این راه سوم ما در شب قدر است .اگر قرار باشد یک پاسخ کوتاه و کامل از مومن کیست؟ ارائه دهیم باید بگوییم مومن مطیع خداست. خدا چند بار ما ان سان ها را به تفکر دعوت کرده است ؟ یک بار؟ ده بار؟نه! صد تا؟ نه! شاید باورتان نشود که 300 آیه در مورد تفکر و تعقل در قرآن داریم که اینگونه خداوند ما را به تفکر دعوت کرده است. ما چه؟ ادعای ایمان داریم و تفکر را آنقدر اهمیت نمیدهیم که ریش گذاشتن را! و تار موی دختری را!

تفکر یکی از زیباترین عبادت ها و کارآمدترین راه ها برای برون رفت از مشکلات فردی و عمومی یک جامعه است!

چگونه خود را بی آنکه ذره ای به تفکر واداریم، مومن مطیع خدا می پنداریم در حالی که تفکر آنقدر برای خدا مهم است. حتما می دانید که تفکر سه زمینه اصلی دارد؛ یک: پرسش، دو:مطاله و تحقیق و سه: پیش داوری نکردن!

مطابق آیه 22 سوره انفال یکی از معیار های ارزش و کرامت انسان تفکر است که بدترین جنبندگان نزد خدا را آدم هایی معرفی می کند که تفکر نمی کنند! و اینک چه شبی مهمتر برای تفکر و چه عباذتی زیباتر از تفکر؟ می توانید برای بهتر شدن و زیباتر شدن این بخش از شب قدر در مورد یک موضوعی با دیگران عقل هایتان را سر هم بگذارید! یک جور خوب از تفکر: بله تفکر گروهی! از قدیم هم گفته اند که همکه چیز را همگان دانند.

در این شب قدم بزنیم و با آرامش نفس بکشیم و از هوای شب قدر لذت ببریم!  با خودمان خلوت کنیم، کارهای گذشته امان را به یاد بیاوریم و از بدی هایمان و زشتی های اعمالمان توبه کنیم و به خودمان و خدایمان قول بدهیم پا به راهش باشیم! این حدیث معروف را حتما شما هم شنیده اید که «حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا و زنوا اعمالکم بمیزان الحیاء قبل ان توزنوا»«نَفْس‌هاى خود را محاسبه کنید، قبل از اینکه خود محاسبه شوید، و اعمال خود را با میزان حیاء وزن کنید، قبل از این که وزن شوید» هرچند در هر عملی که انجام می دهیم باید به محاسبه آن بپدازیم ولی شب قدر به لحاظ عظمتش معیاری است برای محاسبه سالنه اعمال گذشته و برنامه ای برای اعمال آینده ! فراموش نکنیم آینده ما را می سازد آرزوهای ما نیست بلکه اعمال ما آینده ما را می سازند.

قرآن خواندن(در روایات بر تلاوت سوره های روم و عنکبوت در شب قدر مخصوصا شب بیست و سوم سفارش و تاکید شده است/ تلاوت سوره های قدر،نصر، کوثر، توحید، کافرون،ناس و فلق در این شب به نظر زیباست)، توکل بر خدا  و توسل به  معصومین (ع) را در این شب از یاد نبریم. (خواندن زیارت آل یاسین و دعای توسل می تواند آرامبخش و زیبا باشد و لذت بخش)

 

التماس دعا

محسن دیناروند

22 رمضان 1441 هجری قمری

27 اردیبهشت 1399 هجری شمسی

 

نظرات  (۲)

التماس دعای فراوان در این شب زیبا.....

پاسخ:
محتاجیم به دعا

ممنون از مطلب خوب و نگاه متفاوت و قشنگتون به شب قدر

من به توصیه های شما نماز استغاثه به حضرت زهرا اضافه میکنم

 

 

التماس دعا

ممنون میشم موقع دعا هاتون منم دعا کنید🌹

پاسخ:
سلام. ممنونم. بله نماز حضرت زهرا سلام الله علیها را فراموش نکنیم ان شالله. 
محتاجیم به دعای خیر شما. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی