پایگاه رسمی دکتر محسن دیناروند

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
بایگانی

۲۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۴ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۴، ۱۰:۱۳ ق.ظ

دیوار سستِ ریا

 

یا الله

سلام

دیوار سست، با گل های زیبا و رنگ آمیزی های شگفت آور محکم نمی شود!

ریا درست مثل این همین است، دیوار سست درون را بخواهیم با گل ها و رنگ ها به عنوان دیوار محکم جا بزنیم!

چه کسی ضرر می کند؟ شاید با ریا به دیگران هم آسیب بزنیم ولی در نهایت این خود ما هستیم که فرو می پاشیم!

پس به نفع خودمان خواهد بود اگر ریا را کنار بگذاریم و به اصلاح خویش بپردازیم. 

#دکتر_محسن_دیناروند
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۰۴ ، ۱۰:۱۳
محسن دیناروند
شنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۴، ۱۰:۴۴ ب.ظ

آنچه اهمیت دارد!

یا الله 

سلام 

 

اگر از ما درباره زیبایی پرنده ای سوال شود؛ هر کدام از ما یک پاسخ خواهیم داد!
زیباست چون رنگ خوبی دارد؛ یا متفاوت است، بالهای شگفت انگیری دارد، منقارش جذاب است، آزاد است و از این دست دلیل ها بیاوریم!

زیبا نیست چرا که رنگش برایم جذاب نیست، در این آزادی ممکن است شکارچی او را هدف قرار دهد و چه منقار دراز و زشتی هزار دلیل ممکن است ردیف کنیم!

یا ممکن است در پاسخ بگوییم خب حالا زشت یا زیبا برای من و تو آب و نان می شود؟ پول قسط و فلان و فلان می شود؟

اینکه از نظر ما زیباست یا نه یا هر پاسخ و واکنش ما به این پرسش، اهمیت درجه دوم دارد!

آنچه اهمیت درجه اولی دارد نوع نگرش و نگاه ما به زندگی است. این نگرش ماست که پاسخ های را می سازد و مجموعه ای از پاسخ های اینچنینی هستند که زندگی ما را شکل می دهند.

یک زندگی پر نشاط و زیبا حاصل نگرش مثبت و یک زندگی زجر آور و طاقت فرسا حاصل نگرش منفی ما به زندگی و مسائل پیرامون ماست.

همین نگرش های منفی و مثبت زندگی ما را قابدار. و بی قاب می کنند‌ و ممکن است فردی با پای پیاده به سر کار برود و از مسیرش لذت ببرد و کسی با ماشین آنچنانی ولی پر از استرس!

البته نگرش مثبت داشتن در زندگی به معنای ندیدن واقعیت ها و ضعف ها نیست بلکه نگرش مثبت یعنی امید داشتن به درست شدن وضعیت و پر شدن کاستی ها و نگرش منفی نقطه مقابل آن است یعنی ناامید شدن!

#دکتر_محسن_دیناروند
#مشاور_اخلاقی
#نکته_اخلاقی
#مشاور_اخلاق_بنیان

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۴ ، ۲۲:۴۴
محسن دیناروند
شنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۴، ۰۶:۳۴ ب.ظ

پرسش عاشورایی ۳

 

#پرسش_عاشورایی ۳: 

آیا این مسئله درست است که در منابع آمده که در جنگ نینوا لشگری از جنیان به محضر امام حسین(ع) آمدند و برای یاری حضرت اعلام آمادگی کردند؟ 
اگر چنین بوده، چرا امام ع یاری آنها را نپذیرفت تا بتواند حکومت تشکیل دهد و اینگونه قیام عاشورا را به ثمر بنشاند؟

#پاسخ:

قسمت اول این پرسش را میتوان به دو سوال تقسیم کرد؛ 

یک:آیا امکان کمک جنیان و یا کمکهای اعجازگونه در عاشورا به لشکر امام حسین(ع) وجود داشته یا نه؟

دو:آنکه آیا داستانی نظیر زَعفَر جنی که میگویند رهبر جنیان بوده و خواستار کمک به امام ع شده، واقعیت دارد یا نه؟

در پاسخ به قسمت یک باید گفت وجود جنیان بر اساس متن قرآن،روایات،عقل و تجارب زیسته انسان امری قطعی است.یعنی موجودی به نام جن در عالم هست و شکی در وجودش نیست.در بحث عاشورا نیز این امکان وجود داشته که جنیان درخواستی برای کمک به امام ع شده باشد که البته قطعا بنا به مخالفت خود امام که پیرو خواست الهی بوده،چنین کمکی صورت نگرفته است.

از طرفی امکان کمکهای اعجازگونه الهی هم با توجه به قرآن،روایات و عقل قابل تحقق بوده و به دست بر قضا به نظر می رسد دستیابی امام ع به تمام اهداف قیام و ماندگاری آثار آن در حالی که در آن زمان از این نبردهای خشن فراوان بوده است قطعا بی خواست و اراده الهی نبوده و از این نگاه میتوان عاشورا را اعجازی از سوی خدا دانست که اینچنین عاشورا تا ابد خط و مرزی است برای جدایی حق از ناحق! 

در پاسخ به قسمت دو نیز باید گفت از طریق کتاب بحارالانوار به نقل از شیخ مفید(ره) با واسطه هایی از امام صادق(ع) چنین موضوعی به صورت سربسته بیان شده که به اسم یا گروه خاصی از جنیان اشاره نشده و کلی است که با امکان وقوع چنین اتفاقی مغایرت ندارد.اما در مورد داستان زعفرجنی واقعیت این است که در هیچ کتاب دست اول و معتبری چنین عنوانی نیامده لذا نمیتوان به این داستان تکیه علمی و تاریخی کرد و آن را پذیرفت.

اما در مورد اینکه چرا امام ع با کمک نگرفتن از جنیان حکومت تشکیل نداد به مواردی میتوان اشاره کرد؛ 

۱)نبرد عاشورا متعلق به انسانها بوده و نه جنیان،یعنی انسانها باید با اختیاری که دارند راه خودشان را بین حق و ناحق انتخاب کنند و گام بردارند!اگر جنیان به یاری نظامی می آمدند چه سودی داشت؟ آیا باعث نمیشد که همه آن وفاداری ها و رشادت ها و عقل ورزی ها که صحنه های زیبایی برای جبهه حق رقم زده بود از بین برود؟انسانها باید انتخاب کنند و پای انتخاب خود بمانند و هزینه اش را بپردازند حتی با از دست دادن جانشان! و این درس عاشورا برای همیشه است!

۲)حق را نمیتوان با راه ناحق پیش برد.همان عبارت فراگیر هدف وسیله را توجیه نمیکند، اینجا کاربرد دارد!در اسلام جنگ بی قانون نیست،مثلا نمیشود آب را بر دشمن بست!دست بر قضا یکی از علائم آشکار جدایی حق و ناحق رعایت و عدم رعایت همین مسئولیتهای اخلاقی و قوانین جنگ است!‌در آخرت،هیچ یک از یزیدیان نمیتواند ادعا کند که می پنداشته که یزید اسلام است و حسین ع خروجی از دین!نه نمیتواند چون به ایشان خواهند گفت آیا ندیدی که آب را بر لشکر حسین ع بستند و قانون جنگ زیر پا گذاشتند؟یا ندیدی کودکان را چنان کشتند؟همین قوانین و اخلاقیات جنگ نشانه حق و ناحق است! 
برگردیم به بحث اصلی؛اگر حسین ع در نبرد عاشورا که جنگ رو در رو بود،از جنیان آن کمک میگرفت در صورتی که لشکر دشمن چنین امکانی نداشت،پیروزی در این نبرد آیا اخلاقی بود؟قطعا خیر،چون دشمن با کسی میجنگید غیر از انسان! بلکه با قدرتی فراتر از انسان! لذا حق هرگز با راه ناحق به پیروزی فکر نمیکندو برعکس این جبهه ناحق است که دست به دامان روشهای نادرست برای پیروزی میشود. 

۳) وقتی با همین شهادت ها و تئوری مقاومت انسانی در برابر ظلم میتوان پیروزی راهبردی کسب کرد عقل هم همین روش را بر می گزیند. چه بسا اگر از جنیان یا نیروی ماورائی بهره گرفته میشد و به یک پیروزی مقطعی دست پیدا می کرد در نهایت با عوام فریبی و افسانه سازی و مظلوم نمایی جبهه باطل باز بر می گشتیم به خانه اول! اما این بار هیچ صحنه زیبایی و هیچ نماد حقانیتی از عاشورا نمیماند لذا عقل هم حکم میکند نباید فرصت پیروزی تاریخی را برای کسب پیروزی مقطعی از دست داد.

۴)بر اساس قاعده نظام احسن، هر چیزی که خدا به فعلیت رسانده،بهترین حالت ممکن برای اوست! مثلا بهترین حالت برای شنوایی انسان داشتن دو گوش در دو سمت سر اوست، نه کم و بیش یا جای دیگری!درمورد عاشورا هم همین، بهترین فعلیت با آن این بوده چنین رشادتها، شهادتها، وفاداری، اسارتها رخ دهد تا زیبایی عاشورا در وسعت تاریخ انسانیت بدرخشد و هیچ فعلیت مناسب دیگری برای آن نمیتوان یافت! 
 

#دکتر_محسن_دیناروند 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۴ ، ۱۸:۳۴
محسن دیناروند
شنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۴، ۰۴:۰۹ ق.ظ

تک بیت عرفانی من!

یا الله
سلام

از خط بدم در جزوه نویسی که بگذریم که باعث شد در طول دوران دانشجویی ام خوشبختانه  هیچکس از من جزوه نگیرد!؛ یک ویژگی در جزوه هایم هست که معمولا جملاتی از خودم که حاوی نظرات شخصی ام هست در حاشیه آن می نویسم. در جزوات کارشناسی و ارشدم همینطوره، امشب جزوه های مقطع دکتری را نگاه کردم دیدم هیچ اثری از من نیست! البته تعجب هم نکردم چون مباحث را اساتید آنگونه فشرده می گفتند که جایی برای ابزار عقیده شاگردی مثل من باقی نمی گذاشت.
اما استاد درس اخلاق عرفانی شیوه متفاوتی داشت و آرام سخن می گفت و یک لبخند متینی همراهش بود، طوری که به آدم حالت عرفانی دست میداد گاهی!

البته با برخی مسائلی که می گفت موافق نبودم! نمی خواهم الان وارد بحث علمی بشوم اصلا فقط برایم جالب بود یک تک بیتی سر کلاس ایشان در جلسه سوم بر دفترم به یادگار گذاشته بودم که بعد از کلاس به علت زیادی مسافت از تهران تا شهرستان و بعد هم کلاس ها و کار بارها از شنبه تا چهارشنبه،  همان تک بیت باقی ماند که ماند! و این شد تک بیت عرفانی من: 

بی تو، گفتن از عرفان خنده دار است!
نباشی،اخلاقِ عرفانی شوره زار است!

#محسن_دیناروند
#خاطره_نگاری

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۴ ، ۰۴:۰۹
محسن دیناروند
جمعه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۴، ۱۲:۳۶ ق.ظ

اصل شناخت دین!

 

یالله
سلام

برای شناخت دین، باید آن را بدون توجه به رفتار و کردار دینداران دید و قضاوت کرد؛ چرا که در پیروان ادیان خطاهایی هست که ریشه دینی ندارند؛ خطاهایی آمیخته با عرف، سلیقه های شخصی یا گروهی، برداشت های غلط از دین، سیاست بازی ها و منافع شخصی و گروهی، تحمیل رای خویش بر متون دینی، وجود عناصر نفاق و دشمن در جبهه دینداران برای القای فهم غلط و دوری مسمانان از فهم صحیح دین!

#دکتر_محسن_دیناروند
 

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۰۴ ، ۰۰:۳۶
محسن دیناروند
پنجشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۴، ۰۹:۵۱ ب.ظ

چقدر دل در گرو مکتب حسین علیه السلام داریم؟

 

یا الله

سلام

اگر می خواهیم بدانیم چقدر دل در گرو مکتب حسینی داریم باید به علاقه خویش نسبت به پیام آور عاشورا حضرت زینب سلام الله علیها بنگریم! و اگر می خواهیم به نسبت علاقه خویش به زینب سلام الله علیها پی ببریم باید نگاه کنیم که چقدر نگاهمان به زن همراه با کرامت انسانی است، اگر نگاهمان به زن نه نگاه انسانی که نگاه آمیخته به جنسیت زدگی بود، قطعا در علاقه امان به زینب(س) و به تبع او حسین(ع) یا دروغ می گوییم یا نمی دانیم راه حق کجاست! در هر دو صورت از مدعیان پر از خالی مکتب عاشورا خواهیم بود‌.

نگاه عمیق به کرامت انسانی از جمله زن و مرد از راه های درست، به جا و حق گرایانه علاقه به مکتب عاشورا و اربعین به طور خاص و اسلام به طور عام می باشد.

از اهداف بزرگ و اصلی قیام عاشورا قطعا احیای کرامت و عزت انسان ها و بازگشت به مرام انسانیت و اخلاق انسانی بوده و هست؛ لذا بی توجه به اصل کرامت انسانی مکتب عاشورا فهمیده نمی شود.

اربعین حسینی بر عاشقان و پیروان حضرتش تسلیت باد‌.

#دکتر_محسن_دیناروند

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۰۴ ، ۲۱:۵۱
محسن دیناروند
دوشنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۴، ۰۹:۴۱ ب.ظ

دو راهکار برای نترسیدن بچه ها از تاریکی

یا الله 

سلام 

در یک کانال معتبر روانشناسی از اعضا یک نظرسنجی گرفته شد که آیا فرزند شما از تاریکی می ترسه؟ 

جالبه که ۸۳ درصد گفتن می ترسن! 
و فقط ۱۱ درصد گفتند که نه نمی ترسند‌. 

بچه ها از ما الگو میگیرند و چون دوست دارند که بزرگ بشوند لذا از ما یاد میگیرند برای همین هم به دقت رفتارهای ما را زیر نظر دارند به طوری که در وقتی که انتظارش را نداریم کاری میکنند شبیه ما که ما را سر ذوق می آورد!

در بحث ترس از تاریکی همین است! ما وقتی با تاریکی مواجه می شویم،با استرس دنبال چراغ قوه میگردیم یا با نور گوشی،سریع نور تولید میکنیم تا کودک نترسد در حالی که همین واکنش استرسی که بازتابی از ترس خودمان هم هست به ترس فرزندهامون منجر میشود. 

میخواهم یک تجربه شخصی مطرح کنم تا با دو روش تربیتی فرزند در مواقع تاریکی آشنا شویم. 

اول از همه چیز در مواقع تاریکی نباید خودمان به عنوان بزرگتر رفتار استرسی داشته باشیم خونسردی خودمان را باید حفظ کنیم. 

یک شب برق رفت، من خودم اول با استرس دنبال گوشی بودم تا چراغ قوه اش را روشن کنم.البته چون در اتاق فرزندم نبودم خوشبختانه فرزندم متوجه استرسم نشد‌.رفتم که نور را به فرزندم برسانم.با صحنه جالبی متوجه شدم که صدای خنده اش اتاق را پر کرده بود! بله همسرم و فرزندم با نور گوشی داشتند سایه بازی میکردند در واقع همسرم از همین تاریکی فرصت فوق العاده ای برای رشد خلاقیت فرزندمان هم استفاده کرد. الان فرزندم خودش گاهی وقتا لامپ ها را خاموش می کند تا سایه بازی کند. 

تجربه دوم که خودم بودم اینکه این ایام که برق ها به طرز حوصله سربری می روند و روی اعصاب است برای فرار از این اعصاب خوردی برای فرزندم روی آوردیم به طنز! گفتم بازم برقا رفتن خونه عمه،خاله یا... این حرف باعث خنده فرزندم میشد که خودش هم تا برقا میروند از این شوخی ها می کند.

#دکتر_محسن_دیناروند 
 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۰۴ ، ۲۱:۴۱
محسن دیناروند
دوشنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۴، ۱۰:۱۶ ق.ظ

هویت مشترک و منافع مشترک!

یا الله 

سلام

یکی از اتفاق های بسیار خطرناکی که در میان خانواده و جامعه اتفاق می افتد که می تواند منجر به ایجاد بحران های جدی و حتی شکست آنها شود،  ایجاد حس رقابت بین اعضای آن است، آنگونه که خود را جدای از هم می پندارند و رقابتی بین اعضا شکل می گیرد که هر کدام بر رشد و اعتبار خویش بیافزاید! و رشد و اعتبار دیگری را نه برای خود بلکه ضعفی بر وجود خویش تصور می کنند. 

برای همین هر عضو به صورت فردی می کوشد تا به قول معروف گلیم خود را از آب بکشد و در مراحل شدیدترش توان خویش را علاوه بر رشد خویش صرف ضربه زدن به سایر اعضا کند.

در چنین وضعیتی اعضای آن خانواده و جامعه هیچ گاه حال خوبی نخواهند داشت یا در افسوس شکست خود هستند یا در افسوس رشد دیگران!

این در حالی است که وقتی چند نفر در یک خانواده زندگی می کنند یا در یک جمعیت بزرگتر در یک جامعه زندگی می کنند هم هویت خانوادگی یا اجتماعی واحد دارند و هم منافع خانوادگی و اجتماعی واحد! 

اگر به این هویت و منافع مشترک در هر دو سطح خانواده و جامعه توجه شود، رشد هر فرد در   خانواده و جامعه یا کاستی او، رشد ‌و کاستی همه اعضای خانواده و اجتماع محسوب می شود. 

یکی از ویژگی های مهم یک خانواده و جامعه سالم باور داشتن اعضای آن به وجود هویت و منافع مشترک است. 

پس به نظر میرسد توجه و تاکیید بر این نکته ضروری و حیاتی باشد که باید هر خانواده و جامعه بداند و عملیاتی کند که او دارای یک هویت بزرگ تر در سطح خانواده و جامعه است که رشد و اعتبار هر یک اعضا، برای او رشد و اعتبار می آورد و هر نوع بروز کاستی برای یک عضو هم برای او کاستی پدید می آورد!

#دکتر_محسن_دیناروند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۰۴ ، ۱۰:۱۶
محسن دیناروند
دوشنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۴، ۱۲:۵۴ ق.ظ

از خامی به پختگی!

یا الله 

سلام

 

وقتی کارهایی که انجام می دهیم نقد نمی شوند، عموم آدم ها فکر می کنیم، بهترین کار ممکن را بروز داده ایم؛ پس نقد این فرصت را به آدم می دهد تا با برطرف کردن کاستی هایش از یک کار خام به کاری پخته برسد. بنابراین آن دسته از آدم هایی که می خواهند آثارشان خوب باشد، راه نقدپذیری را انتخاب می کنند.

نقد پذیری به معنی پذیرش و عملیاتی کردن همه حرف های انتقادی نیست بلکه پذیرش همه حرفها یا نشانه ضعف فرد است یا نشانه این است که فرد قصدش فریب منتقد و سایرین است یا از قدرت تعقل بی بهره، بلکه نقد پذیری به معنای شنیدن بدون قضاوت نقدها، پردازش تحلیلی آنها و پذیرش آن دسته از نقدهایی که در نظام تحلیلی فرد تاییدیه می گیرند و کنار گذاشتن محترمانه سایر نقدها به گونه ای که منتقد نیز قانع شود و مانع از نقدشوندگی مجدد فرد نشود‌.  

#دکتر_محسن_دیناروند
 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۰۴ ، ۰۰:۵۴
محسن دیناروند

 

یا الله 
سلام

بعضی خبرها رو نباید ازشون گذشت ولی متاسفانه جامعه دانشگاهی و پژوهشی ما به راحتی از آن می گذرد و خود را درگیر مقاله های ژونالی بی خاصیت میکند! 
یکی از همین خبرها هم همین است که در ادامه می خوانید: 

 مرد مسلح جمجمه فردی را که فرزندانش برای چیدن آلو وارد باغ او شده بودند متلاشی کرد عصر روز دوشنبه گذشته در جاده روستای دهشک مشهد مرد ۵۵ سالهای خودرو را مقابل یک باغ متوقف کرد. دو کودک و همسر وی با ورود به باغی که درآن باز بود، مقداری آلو چیدند اما ناگهان برادر صاحب باغ از راه رسید و به سرزنش آن ها پرداخت. او همچنین موضوع را به صاحب باغ اطلاع داد که دقایقی بعد «مصطفی –ب» (صاحب باغ) سلاح شکاری دولول را برداشت و سوار بر پژو۲۰۶ به محل باغ آلو رسید.  او پس از مشاجره لفظی با مرد رهگذر، ناگهان سر مرد راننده را هدف گرفت و از فاصله خیلی نزدیک به گونه ای شلیک کرد که نیمی از سر وی متلاشی شد و خون آلود برکف جاده روستایی افتاد. کودکان خردسال که هنوز وحشت زده بودند، اشک ریزان به طرف پیکر بی جان پدرشان دویدند و مادر آن ها نیز به خاطر افتادن روی زمین مجروح شد./ روزنامه خراسان

 

پی نوشت۱: بهتر است جامعه شناسان، مردم شناسان، روانشناسان، اخلاق پژوهان و صاحبان اندیشه در این مورد کنکاش و راهی برلی نجات بیابند! از این خبرها و اتفاقات کم نیست. 

پی نوشت ۲: البته از جامعه شناسی که بی حجابی را عامل خشکسالی معرفی می کند یا آن جامعه شناس دیگر که وسط برنامه تلویزیونی مناظره ای به سمت مهمان دیگر برنامه وسیله ای پرتاب میکند و نمیتواند خودش را کنترل کند یا آن دیگری که به جای گرفتن مرز عقل ورزی خودش دهان باز کرده و بد و بیراه می گوید و ... انتظاری نیست! مد نظرم بیشتر دانشجویان و نو جامعه شناسان و... هستند که حرفی برای آیندگان ما داشته باشند و پای جای پای پیشینان نگدارند از آنها گذشت!

#محسن_دیناروند

 

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۰۴ ، ۲۰:۰۶
محسن دیناروند